2013/07/13

Drożdżowe z truskawkami i czerwoną porzeczką

Drożdżowe z truskawkami i czerwoną porzeczką

Odkąd pamiętam zawsze byłam wielką miłośniczką ciasta drożdżowego, drożdżówek i wszelkich innych drożdżowych wypieków, a zwłaszcza pysznej i słodkiej kruszonki, która zazwyczaj gości na owych wypiekach :) Jako dziecko wyskubywałam ją z jeszcze ciepłych placków z owocami, widząc przy tym srogie spojrzenie mistrza słodkich wypieków - mojej babci. 
Pamiętam jeszcze moje wielkie zdziwienie, kiedy ktoś, kto mnie długo nie widział łapał się za głowę, mówiąc: "Mania! Rośniesz jak na drożdżach". Nie wiedziałam, co to znaczy, dopóki po raz pierwszy na własne oczy nie zobaczyłam wyrastającego w misce i przykrytego kwiecistą ściereczką ciasta drożdżowego. Stałam jak zahipnotyzowana, nie mogąc uwierzyć w zachodzącą w naczyniu magię. 
Ten dziecięcy zachwyt pozostał we mnie do dzisiaj i to on pozwala mi cieszyć się z każdego kulinarnego osiągnięcia. Wyrobienie dobrego ciasta drożdżowego, bez pomocy robota kuchennego to nie lada wyzwanie, ale też godny zamiennik wizyt na siłowni :)





Drożdżowe z truskawkami i czerwoną porzeczką:

Ciasto:
500 g mąki pszennej
20 g świeżych drożdży 
60 g cukru
3 żółtka
60 g miękkiego masła
zapach (najlepiej waniliowy)
200 ml mleka
szczypta soli

Drożdże rozpuścić w 1/3 szklanki mleka z łyżeczką cukru. Odstawić na 15 min.
Po upływie 15 min dodać pozostałe składniki: mąkę, cukier, żółtka, aromat, masło, cukier, mleko oraz szczyptę soli. Wyrabiać tak długo, aż ciasto nie będzie kleiło się do rąk. Wyrobione ciasto przełożyć do miski, przykryć ściereczką i zostawić na ok 1 godzinę do wyrośnięcia. 
Formę (u mnie tortownica o średnicy 27 cm) wysmarować masłem i oprószyć mąką. Ciasto przełożyć do formy i wysypać na wierzch ulubione sezonowe owoce ( u mnie truskawki i czerwona porzeczka).

Kruszonka:
100 g mąki
50 g zimnego masła
50 g cukru
szczypta soli
Składniki rozetrzeć w misce i posypać ciasto.

Ciasto wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 st C na 45-60 min. 
Wskazówki:
Ciasto sporo wyrośnie, dlatego dobór formy jest bardzo ważny.
Czas pieczenia uzależniony jest od kształtu i wielkości formy. W większych formach ciasto pieczemy krócej.
Ciasto można przykryć folią aluminiową gdyby wierzch był zbyt przypieczony, a ciasto w środku jeszcze surowe.





Smacznego!

1 komentarz: